ATEEN FATIHAH
ABOUT STUFF CBOX LINKS FOLLOW
Welcome to my blog . I HOPE YOU WILL LIKE ALL MY POST..DON'T FORGET TO FOLLOW MY BLOG..^_^ ;3
fahaman remaja tentang 'COUPLE ISLAMIK'

Assalamualaikum...okay..korang mesti tahu apa yang saya akan post hari ini berdasarkan tajuk dan gambar ni kan?bukan aper..kes bercintan-cintun ni sering menjadi-jadi dikalangan remaja hingga boleh menyebabkan kes tangkap khalwat,buang baby,zina and banyak lah.Dekat tempat pengajian saya pun macam tu juga..berpegangan tangan,bercumbu-cumbuan,dating hingga ke malam,tak balik bilik adalah perkara yang biasa didengar,walaupun sudah ditegur banyak kali mereka macam tak layan...

Pernah sekali tegur tu....one day...

Saya             :Assalamualaikum...maaf,tak elok lelaki dan perempuan berdua-duaan tanpa sebab ni..^_^

Lelaki(couple):Awak ni apasal??!!saya ganggu hidup awak ker?menyusahkan awak ker??

Saya             :okay,saya dah tegur..sekarang bergantung kepada awak berdua untuk fikir..Assalamualaikum..

Saya rasa itulah yang selayaknya..jika dibahaskan lagi memang lagi keras hati diorang nak menerima nasihat tu..wajib keatas umat yang melafazkan,"la ilaha illa Allah muhammadur rasulullah" untuk berdakwah..untuk amar makruf nahi munkar..tiada yang terkecuali..sehingga badan dakwah di kolej saya pun anjurkan program yang berkaitan dengan haramnya couple..Ada kawan saya tu pergi ke semua program ni..dia juga couple sekarang..apabila saya tanya,"apa yang ustaz tadi sampaikan?".Dia menjawab,"tak tau la...tak dengar sangat tadi".Dia dengar apa yang ustaz sampaikan tapi disebabkan dia tu couple..dia buat tak endah jer..buat-buat tak dengar je la..



Next,isu yang selalu berlaku dalam remaja dan juga my friends adalah 'COUPLE ISLAMIK'.Saya pernah bertanya kepada kawan-kawan..

Saya   :Apa yang awak faham tentang couple islamik?

Kawan:Couple islamik ni sweet sangat..apa yang saya faham adalah macam diorang ni couple tapi selalu bagi tazkirah..kalau cakap 'i love you' pun dengan cakap,'saya sukakan awak kerana Allah'..

Saya   :Bukankah 'couple islamik' yang awak faham tu 'couple dengan menggunakan nama islam' kan?

Kawan:What do you mean??

Saya   :I mean...mempergunakan akan islam..gunakan nama islam atas sesuatu dosa...couple tu tetap haram sahabat jika ia berlaku sebelum nikah...couple yang halal semuanya selepas NIKAH..

Kawan:Betul ker?oo...thanks for your information..

'COUPLE ISLAMIK' yang saya maksudkan adalah couple ater NIKAH..time ni semuanya halal..'COUPLE ISLAMIK' dengan saling memperingati..ikut sunnah Rasulullah...jika isteri tak tutup aurat,suami menasihatinya..



Mungkin fahaman remaja sekarang salah..Kefahamannya agak terpesong daripada landasan Islam yang sebenar..kerana itulah kita perlu mendalami ilmu agama..kerana ilmulah yang akan memimpin kita ke jalan yang benar..



Setakat ini sahaja coretan saya..jika ada sebarang pertanyaan tentang isu sebegini bolehlah tanya di ruangan komen..insyaAllah,jika saya boleh jawab saya akan jawab sebaik mungkin...^_^





Labels: , , ,

2 Comments
Blogger ஐ iqwa-niera ஐ said...

yih..i like it! :) sgt2 btul..xper..serah je semua dgn Allah..kalo ad jodoh mesti xkmana punya..

 
Blogger ateen_fatihah said...

yup..btul tu...klu nak jodoh yg baik...kita msti jd baik...doa kpd Allah...Allah Maha Mendengar kn...^_^

 

Post a Comment





Older Post | Newer Post